Monday, June 25, 2012

Welcome Mr. President !

Kezaliman itu akan tumpas walau apa jua jenamanya.
Keadilan itu pasti tertegak walau apa jua warnanya.

Suatu ketika saya masih bersekolah rendah, saya sering memerhatikan gelagat politician sama ada di media rasmi perdana. Mahupun akhbar yang dibeli oleh Ayah. Utusan, Harian, mahupun Harakah. Dan ketika itu akhbar harakah punyai column khas untuk kanak-kanak harakah. Punyai gambar dan biodata sedikit sebanyak. Saya teringin gambar saya terpampang dalam ruangan itu.

Cuma ketika itu jauh dari sudut hati saya, Islam itu tetap benar. Seperti apa yang diajari oleh Cik Sakinah cikgu taski Abim saya di Klang, Selangor. Apa yang ada di fikiran saya itu terus mekar sedikit demi sedikit setelah saya menginjakkan kaki ke zaman persekolahan. Dan di kala inilah saya berkenalan dengan Jemaah Ikhwanul Muslimun.

Perjuangan adalah suatu yang amat payah. Maha payah lagi seandainya produk yang ingin ditawarkan merupakan keadilan dan kebabasan yang sejati. Maka ia terpaksa berhadapan dengan Kebatilan dan Kezaliman yang sentiasa mendandankan diri dengan habuan wang ringgit, haiwan peliharaan, lembu ternak dan sebagainya. 

Perjalanan masih panjang.

 Semalam, ketika mengikuti wacana PRU-13:"Masa depan Islam" di Balai Islam, Kota Bharu Kelantan. Beberapa pesanan ringkas muncul di telefon bimbit.

"Allahuakbar! Dr. Morsi diumumkan secara rasmi sebagai Presiden Mesir yang baru, dengan undi 52%. Inna fatahna laka fathammubina!"
selamat berkhidmat Tuan Presiden


Sungguh terasa mahu berderai air mata ini. Ditambah pula dengan kehangatan wacana yang sedang berlangsung. Segala memori berusrah di sekolah kembali menerpa. Ingatan satu ketika, tokoh-tokoh Ikhwanul Muslimin dijadikan pembakar semangat setiap hari, ketika mahu mengambil peperiksaan besar. Ketika itu saya bersama Nor Azamuddin seorang sahabat yang selalu mentaarufkan siapakah ikhwanul muslimin kepada saya. Saya Optimis, qunut nazilah ini, saya akan teruskan hingga ke akhirnya. Untuk Ummat Islam dan buat perkembangan dan kefahaman Islam di tanah air saya ini.   

Perjalanan perjuangan menentang kezaliman ini masih panjang. Biarpun kemenangan Gerakan Islam di seluruh dunia, proses menuju kepada keadilan tanpa penindasan adalah sehingga hari kiamat. Kerana bumi ini adalah untuk dimakmurkan oleh para penghuninya.

Apabila kita hidup hanya untuk kita, hidupnya amatlah singkat. Bermulanya kita dari bermulanya kita dan berakhir dengan berakhirnya umur kita yang terbatas.
Tetapi jika kita hidup kerana selain daripada kita, hidup kerana fikrah, maka hidupnya amatlah panjang dan mendalam. Bermula dengan bermulanya kita dan berakhirnya dengan luputnya manusia di bumi ini, Jika kita merasakan kitalah yang memulakan perjuangan ini, kita akan merasa sempit dada menghadapi kematian ( kerana perjuangan belum mencapai matlamat) Ingatlah bukan kita yang memulakan dan bukan kita yang mengakhirinya. Ia dimulakan oleh para nabi sehinggalah ke akhir zaman. Kita adalah mata rantai dari satu perjuangan yang panjang.
- As Syahid Syed Qutb-
Mata rantai itu terus disambung, Tunisia mengangkat Annahdhah, Hamas telah berada di Palestin, Dr.Morsi juga telah diisytihar sebagai Presiden di sebuah negara yang cukup unik tersebut. Islam itu sendiri berpaksikan kebebasan, keadilan dan anti-penindasan. Datanglah dengan apa jua jenama perjuangan agama seandainya itu bersifat penindasan maka ia fitnah terhadap perjuangan agama yang syumul ini.

Saya yakin Perjuangan Islam yang dibawa di mana mana tempat di atas muka bumi ini berpaksikan Hak kepada Allah Tuhan sekalian alam, dan hak kepada rakyat dibawah pemerintahannya. Biarpun datang dari apa jenama dan cap. Justeru keadilan dan anti-penindasan adalah lauk utama.

Bak kata Dato' Dr. Asri semalam ketika wacana di Kota Bharu, beliau ambil dari
kata-kata Ali Abu Raziq berkata,

 "lebih baik kita berada di sebuah negara kafir yang adil kepada seluruh rakyatnya, daripada pemerintah Islam yang kejam dan menindas".

Saya hanya mengungkapkan kata, bukan berpegang pada kata kata ini.

Analisa juga tanah air sendiri

Terkesima juga  saya melihat ramai pula penyokong ikhwan di Malaysia. Harapannya agar penyokong-penyokong ini tidak hanya bersorak atas kemenangan umat Islam di tanah arab, walhal menyekat kemaraan Islam di tanah air sendiri. 

Tidak juga hanya sebak menagisi kezaliman yang berlaku di tanah arab, lalu memandang sepi kezaliman yang berlaku pada umat Islam di tanah air sendiri. Meskipun pertembungannya bukan diantara Yahudi-Islam, ataupun kezalimannya berbentuk sopan santun masyarakat Malaysia, ia juga kezaliman yang harus ditumpaskan. Sepertimana kita dapat melihat kezaliman yang berlaku terhadap saudara kita di Tanah Arab, Begitu jua kita wajib 'concern' penindasan terhadap lapangan ummat Islam di Malaysia.
 

Sesungguhnya kami membuka bagi perjuangan kamu, Satu jalan kemenangan yang jelas nyata.
Ya, Perjuangan mereka di negara lain sangat kita dokongi. Bagaimana kalian suam mengalirnya air mata melihat fatrah genting sahabat di timur tengah , begitu juga kecaknaan terhadap isu-isu penindasan umat Islam dan Islam itu sendiri di tempat sendiri. Bukan suam-suam kuku.


Kezaliman yang berlaku kepada orang Islam, kezaliman yang dibuat oleh pemimpin di tanah air sendiri, juga sesuatu yang kita perlu bersama selidiki. Royalti minyak di negeri mejoriti Melayu dinafikan haknya, mogok lapar di penjara ISA Kamunting. tahu?

Anda tahu tak berlaku mogok lapar di ISA Kamunting?

Mereka terus bergerak membebaskan rakyat dari kezaliman di tanah mereka. Mereka menyuburkan kebebasan agar Islam itu akan duduk di tempatnya semula. Ini merupakan semboyan kepada kita agar terus dokongi perjuangan menentang kezaliman di tanah air sendiri.


Sepertinya , Gerakan Islam seluruh dunia, dan perjuangannya menentang kezaliman, akan bersama-sama berkumpul di suatu tempat dan kawasan untuk kita bina kembali legasi itu.Maka sekarang masing-masing dalam perjalanannya menaiki kenderaan masing-masing. Saya berasa seronok ada dikalangan ikhwah yang hampir sampai ke tempat pertemuan kami. Kami terus berjanji akan berjumpa di sana sambil diinspirasikan oleh ikhwah yang lain. 

Dalam pada itu Harapannya tiada pemunpang yang sanggup membocorkan tayar kenderaan sendiri, jika tidak punah harapan  dan janji untuk bertemu di sana.

Harapan deen Buat Malaysia terletak di bahu kita :)
Ayuh kita bersama-sama menguasai isu ummat Islam luar negara dan juga di Tanah air sendiri, mereka sedang membina rakyat se-karekter dengan mereka dan kita sebagai manusia yang sayangkan Islam, bencikan kezaliman, juga perlu membina manusia se 'species' dengan kita agar usaha dari penyusunan maratib amal kita dapat bina bersama. Tiada lagi waktu untuk tidak mahu ambil tahu.
"I have been given the authority over you, but I am not the best of you. If I do well, help me; and if I do wrong, set me right. Obey me so long as I obey Allah and His Messenger, but if I disobey Allah or His Messenger, you owe me no obedience."- Dr. Morsi The New President of Egypt.
Rancakkan usaha setelah mendapat momentum dan booster dari negeri mesir,  berjuanglah dalam setiap lapangan anda dengan akhlak intelektualisme berdasarkan ilmu dan matang terhadap perbedaan. Menjunjung pinsip deen, keadilan dan anti-penindasan.

Welcome Mr. President!

Menunggu ketibaan bulan mulia.

Allahumma ballihgna Ramadhan.

25 Jun 2012

No comments: