Thursday, April 11, 2013

Rencana Allah Rencana Kita

"Kita merencanakan kemudian menyesuaikan diri dengan rencana Allah"

Allah sebaik baik pengatur hidupmu.

Sekelam mana langit semalam, sedingin mana musim mendatang, sebanyak mana rezeki untuk dicicip, seluas mana hidup yang kita akan jalani, sebahagia mana jodoh kita di hari esok, semuanya boleh direncanakan.

rencanalah di setiap jejak hidup ini

Saya teringat di ketika satu hari, saya mempelajari subjek sains di tingkatan tiga. Masih segar di ingatan ketika itu saya duduk di barisan paling hujung sekali bersebelahan dengan pintu kelas 3 Jannatul Adnin. Tajuk perbincangan hari itu mengenai rabun, faktor-faktornya dan juga lensa rabun. 

Sedetik itu saya mengelamun panjang dan memberontak kecil, "apa guna aku belajar ini, entah aku ada ruang nak sampaikan atau tak, entah".

Minggu lepas, semasa saya mempromosikan spec terapi jualan di kedai sahabat, datang pelanggan demi pelanggan yang bertanyakan tentang punca rabun, dan sebagainya. Ilmu yang saya pelajari di tingkatan tiga itulah yang saya hamburkan. Walaupun saya tidak pernah terfikir untuk sambung bidang sains, namun saya dapat juga menyampaikan.

Ajaib aturan Tuhan dia menjawab persoalan saya 6 tahun lalu.

Begitu juga semasa saya berada di Matrikulasi, saya keluar untuk menekuni diploma selama tiga tahun. Pasti banyak yang saya dapat dan telah dapat sepanjang fatrah ini. Tiada Allah mempersia-siakan doa untuk saya dihantar ke tempat terbaik bagi diri saya.

Ajaib aturan Allah Dia juga sudah menjawab beberapa persoalan saya 3 tahun lalu.

Takdir itu bersifat misteri. Dan kerana sifat misteri itulah kita diberi keluasan oleh Allah untuk merencanakannya. Jika datang gambaran masa depan yang jelas dan pasti, pasti kan hilang motivasi , hilang erti perjuangan, luntur syukur, dan mati segala ikhtiar.

Sungguhpun begitu takdir tidak boleh dijadikan alasan untuk sebuah kemaksiatan, atau sebagai rasa terhukum atas masa dahulu hingga membawa keputus-asaan dari rahmat Tuhan. Inilah penyakit manusia yang tiada nafas baharu dalam hidupnya, membiarkan diri bermain dengan bayang-bayang hitam lalu.

ketika dibuka ruang untuk kembali, "sudah aku dijadikan jahat begini, memang begini lah".

"aku dah ditakdirkan begini, Hipokrit apanya lagi?" apabila diujarkan perkara yang baik.

ketika dicadangkan seseorang yang baik, "sememangnya aku tidak layak untuk mencari akhowat yang solehah, aku dulu lain"

ketika lamaran datang, "aku pernah ber'couple' dahulu, tak pantas aku bersama ustaz itu".

"saya dahulu peminum arak, saya pernah minum holy water tak boleh mengucap dah" padahal tak pernah try mengucap, holy water menjadi mangsa.

Akhirnya hanyut bersama takdir ciptaan sendiri...

Rencana Abdurrahman 'auf yang direncana.

"InsyaAllah dalam sebulan ini saya akan menikah"

Abdurrahman 'auf hadir bersama rombongan Muhajir ke Yathrib muda tanpa harta. Beliau ditawarkan dengan antara dua kebun besar di kota madinah itu, diantara dua wanita untuk dijadikan isteri, dan diantara dua rumah yang nyaman.

Namun, beliau menolak baik tawaran itu dan diminta ditunjukan  jalan ke pasar. Rencana Abdulrahaman bukan menolak 'takdir' terhidang, namun ada suatu yang lebih mewarnai hidupnya untuk mencari pukat merencanai keuntungan berpanjangan.

Padanya ditunjukkan jalan ke pasar, menjadi kuli di hari pertama, kemudian menjadi pedangang paling jujur di hari ketiga, informatif terhadap produknya, menjadi ejen penyiasat Rasulallah menentang hegemoni riba di pasar madinah.

"....Allah sebaik-baik pemberi rezeki: aljumuah:11"
Sebulan kemudian, sahabat ini hadir kepada Rasulallah dengan pakaian penuh minyak.

"saya menikah wahai rasulallah" katanya tersipu.

"dengan siapa?"

"dengan seorang wanita ansar"

"berapa maharnya?"

"emas sebiji kurma"

"wahai Abdurrahman, selenggarakan walimah meskipun seekor kambing!"

Sehinggakan tuan-tuan, harta berkah Abdulrahman Auf, jika dibahagi-bahagikan sekitar penduduk madinah ialah 40000 dinar one-off. jika 1 dinar 4.25 gram emas, berapa jumlah sedeqah beliau?

Nah ambik! Perencanaannya yang direncana Ilahi,

Rencana Kemenangan perjuangan dakwah dan keadilan.

Kemenangan Islam, kemenangan pejuangan keadilan dan kekalahan golongan yang zalim merupakan rencana Allah. Tugas kita di jalan perjuangan ini adalah membuat rencana untuk menyesuaikan diri dengan rencana Allah. 

Tanah air saya kini panas dengan Pilihanraya Umum yang hampir tiba. Masyarakat kini celik Politik dan sedar mereka merupakan political consumer, menggerunkan parti pemerintah yang tidak lena tidur malam dan tak lawas buang air besar.

Gajah bergaduh pelanduk tersepit seperti dalam bidalan Melayu sudah tiada releven dalam situasi politik kini. Kini gajah bergaduh Pelanduk makin kenyang. Pelanduk makin demand, gajah pula makin semput.

kebangkitanrakyat di Mesir beberapa tahun lalu.

Sungguhpun begitu Kata saidina Ali, "kebenaran yang tak tersusun akan dikalahkan oleh kebatilan yang terancang". 

Kemenangan yang bakal tiba merupakan sebuah perencanaan Ilahi yang perlu direncana.

Umar al khattab radhiyallahu 'anh suatu hari berdoa hingga menyebabkan Hafsah terkejut.

"ya Allah matikan aku sebagai syahid di tanah nabimu (tanah haram)"

"ayah apakah kamu mahu syahid di tanah Nabi Sallallahu 'alaihi wassallam? Mengapa bukan di medan jihad syam atau parsi? adakah beerti musuh Allah akan kembali menyerang kota berkat ini?"

"Hafsah puteriku, Allah maha kuasa untuk mengabulkan permohonan hambanya Tanpa mengubah KurniaNya bagi yang lain"

Akhirnya Umar Al khattab benar syahir di mihrab nabi oleh Abu Lu'Luah. Rencana Tuhan akan tetap berlaku, perencanaan perlu diatur,

Justeru kemenangan itu tidak akan tertangguh dengan rencana musuh. Tinggal sahaja sebilangan golongan yang benar untuk mempamerkan adalah mereka sebenarnya golongan yang dijanjikan.

Sejarah Firaun, Ratu Saba', Bahana Kaum Luth, Kejatuhan Mubarak bakal terulang di tanah air ini.

'Kita memiliki kemampuan untuk merealiti mimpi, menghampiri cita-cita, menyusun rencana, tetapi semua kemampuan itu tak pernah sesekali hadir tanpa mengalahkan kelemahan kita dalam menunda.'

Indeed, We have given you,[O Muhammad]
a clear conquest.

0200,
Lakeview Taiping.

"berprasangka baik, merancana dgn baik, brusaha yang terbaik, brsyukur dan bersabar" ^_^

No comments: