Friday, February 3, 2012

identiti itu bermula di sini

Januari 2005. Ayah mendaftarkan saya di sini. Cadar pun dipasang oleh beliau. Kami bersalaman dan sedikit wang dihulurkan. Nilai RM 70 ketika itu dirasakan terlalu banyak untuk membeli buku dan belanja makan minggu pertama begelar pelajar sekolah menengah. Dompet di-check acap kali bimbang wang dicuri tanpa saya sedar.

"ok, belajar bersungguh sungguh, nanti minggu depan ayah dengan mak datang melawat kamu"

salam dihulur. Kereta suzuki mini 4wd disaluti lumpur di start. Ayah pulang ke sungai buloh 30 minit perjalanan dari sekolah. Seakan akan jauh bagi seorang budak berusia 13 tahun yang baru belajar hidup sendiri. Memandangkan saya kini berada di sekolah asrama, saya terpaksa berhadapan dengan muka senior yang kurang mesra junior. Mujur kami intake baru berlima di dorm biru satu, belakang ampaian kawasan ternakan nyamuk ketika itu. Kalau di buli, kita kena secara berjemaah lah, alhamdulillah.

ketika itu saya adalah seorang yang tahu makan tido dan main.

Identiti itu bermula di sini.


lima tahun kemudian,
"jom malam ni kita bincang isu palestin di dorm exco" jerkah seorang rakan usai prep malam. Bahu saya diurut-urut.

 Perbincangan tengah malam rancak dengan bual bicara 'berisi' ditambah pula dengan gurauan. Esok kami berbincang lagi isu lain pula. Bila tiba time exam atau lain lain hal, kita tangguh dulu sembang 'berisi' tersebut. Biasanya abang ketua umum yang akan membuka topik, kadang kala Aufa mencelah memberi imput yang segar.

saya merindui zaman yang tidak akan kembali lagi ini.

Suatu hari di tingkatan empat, saya ke hulu ke hilir membawa buku unplugged 2. Lalu saya segera disapa.
"weh boleh ke baca buku macam ni kat sekolah? tak kena apa apa ke"
"takde masalah sekolah kita kan demokrasi" saya mengingati isu demokrasi yang dibangkitkan dalam pencernaan "isme" yang disebut sebut akhi yang memberi pengisian untuk para nuqaba.

Kalau dahulu kami keras dengan kalimah, hudud. Daulah Islamiyyah,Khalifah. Kesian baitul muslim ditinggalkan sepi. Sejak di usia itu kita berangan angan dengan perubahan negara dan khalifah. Semua anasir luar dianggap bahana kepada Islam. Ini semua salah barat. Apa apa hal negatif, barat. Kau ni terpengaruh dengan barat. Hingga skop islam itu seakan akan dikecilkan.

pada waktu itu dunia realiti belum pernah dirasa.

Dan ketika isu palestin, serangan ke atas gaza, malam itu kami berkumpul lagi berbicara mengenangkan nasib ikhwah kami di sana.

saya tersenyum sendiri mengenangkan kesungguhan saya ketika itu, melaungkan 'takbirr' sekuat-kuatnya di dewan al aqsa. Walaupun minda saya belum sekuat kalimah takbir itu.

Tapi saya berbangga saya berada di sini dan pernah berbicara soal ini pada usia sebegini rupa.

"cikgu, tengok muadz, dia baca buku politik. Masa sekolah lagi dah nak main politik-politik, Buku unplugged 2 yang dipinjam dirampas lalu di tunjuk kepada penolong kanan yang sedang memandu untuk menghantar kami ke bus stand."


"takpe lah, sekurang kurangnya dia membaca" saya tersenyum sendiri dengan reaksi positif cikgu.

meskipun suasana ini tidaklah berlaku kepada seluruh pelajar ketika itu, namun saya berbanggga saya pernah terlibat dalam meja bulat untuk umat.

minat saya terhadap pembacaan gerakkan islam dan pemikiran tokoh-tokoh besar bermula di sini.


memilih calon.


Pilihan raya umum sekolah dijalankan secara proses pengundian. Sebelum calon bertanding dalam kerusi kerusi tertentu, mereka akan diarak dan dikempen kelas ke kelas, dorm ke dorm, poster 100 keping dibekalkan bagi setiap calon. Waktu ni, seluruh kawasan sekolah  di tampal dengan poster-poster calon pilihanraya hinggakan di tandas. Kempen rancak dijalankan. Pelajar berpakat untuk memilih Ketua Pelajar mengikut 'selera mereka'. Secara tidak langsung di sini saya telah terlebih dahulu mengenali kalimah student power sebelum begelar mahasiswa.

saya tidak bertanding. Cuma jadi pengerusi suruhanjaya pilihanraya.

Saya kurang pasti aktiviti seumpama ini masaih diteruskan atau tidak. Sedikit berbangga kerana pernah berada pada zaman tersebut.

dari sini saya berkenalan dengan proses demokrasi.

Setiap hari saya dihidangkan dengan cerita cerita mengenai ikhwan, perjuangan sambil buat kerja sekolah di prep malam. Murabbi pertama saya dapat di sini. Sungguh sungguh beliau menanamkan saya erti jihad, isu isu yang diketengahkan segar walaupun kami berada di tengah tengah paya.


Suatu hari, prep batal. Untuk memberi laluan kepada pelajar yang ingin mengikuti debat antara bekas timbalan perdana menteri dengan menteri penerangan ketika itu.


Budak nakal yang bertanggungjawab


''muadz, awak buat ape selain main tutup tutup lampu kelas masa prep malam?!''
saya menjawab dengan membelakangkan badan, menghidangkan punggung, pasrah dirotan...
''saya cuma gelak je''
''o0o0 jadi awak tak tegur la''

piapp!!


Seawal usia 13 tahun ketika itu, pengajaran yang dapat kami ambil ialah menyediakan seorang tukang cover line risau risau waden check.

Kami pandang kiri pandang kanan. Bimbang pak guard menemani bersama. Pintu dewan makan dibuka, kami berjalan tunduk gusar pelajar puteri nampak lembaga masuk dapur DM. Akhirnya peti aiskrim dapat kami tawan. Habis telan kurang 5 aiscream. Kami pulang dengan girang gembira.

Selain daripada saya mengikuti liqa liqa ummat, saya juga menjebakkan diri dalam hal hal kenakalan seperti ini. Tapi akhirnya saya ceritakan semula pada cikgu sebelum keluar, Mintak halal.

salah sendiri.saya juga pernah menjadi budak nakal.

berkelana di negeri orang juga merupakan proses mencari identiti. bersama paulo dan micheal.


Zaman 


Biah soleh di sini wajar dipelihara biarpun zaman berlalu. Kerana di sini tempat terbaik muntuk membina tapak identiti mu. Biar makhluk didalamnya nanti seperti ikan di laut, tak masin sebelum digaram walaupun berada dalam laut yang sedia masin. Binalah identitimu dengan acuan yang terbaik, kerana ummat menantimu di luar sana. Sekalipun bumi ini tidak menjadikan kamu sealim ulama', biarlah kamu kekal sebagai ghuraba'.

Kerana disini mulanya identiti saya disemai.

"akhi, ana rasa ana berat nak tinggalkan tempat ini"

kenapa?

************ kerana di sini mulanya taaruf bersama diri ana...


berkelanalah mencari identitimu...

   " Dan singa jika tidak meninggalkan bumi (asyik melingakar dalam sarang) nescaya tidak menjadi liar (tidak garang dan buas). Dan anak panah jika tidak meninggalkan busur nescaya tidak mengena (sasarannya) "
 -imam asyafie rahimahullah.

3 comments:

Anonymous said...

Nice word akhi..ukkhuwah fillah walaupun anta x cam ana..ana lah anonymous.. (^___^)

hilmi said...

sebak saya membaca...

zayed said...

=)