Sunday, September 22, 2013

“wahai penuntut ilmu. Bercahayalah seperti bulan.”

“Wahai penuntut ilmu…jadilah kalian...”

Doktor, Pres. Kulliah Syariah Al-albayt University sedang menyampaikan ucapan.

Majlis penutup minggu taaruf siswa. Saya di orientasikan buat kali ke-3 di ipt selepas matrikulasi dan UniSZA. Meskipun umur masih mahasiswa, terasa seperti mahasitua. Kebanyakan pelajar baru di sini baru selesai spm, sudah merantau ke negara orang. Saya yang seusia dengan pelajar tahun tiga bagai rusa masuk kampung tercengang-cengang. Itulah hakikat kehidupan, setelah berada di persimpangan, kembali mula di garisan awal.

8 dzulqa’edah 1434 hijri, persiapan ala kadar bersama expectation yang biasa. Saya sudah serik memasang expectation yang tinggi dalam bidang ini, kerana ‘expect the unexpected’ telah menjadi inzar penting  sejak di UniSZA lagi. Tambah pula rasa tawarnya apabila perjalanan ini tanpa sahabat yang direncanai bersama.  Semangat masih memberi nafas. mungkin babak baru ini, babak paling berharga dalam hidup.  Jam 0315 saya terbang ke Kuwait. Lalu terus ke Amman bagi menyambung nafar ilmu yang tak pernah sudah.

Pagi itu membelek kembali sebuah buku yang dibeli sewaktu darjah 6 (2004). Siap tertera tarikhnya. Ogos 2004. Berhabuk. Buku prof sidek baba, berjudul "Seteguh Tekad". Kembali membelek beberapa kali. Melihat semula sebuah lukiskan seorang budak darjah enam di muka surat paling belakang. tergambar wajah seorang yang sedang memakai kot, bersongkok dan berlatar belakang sebuah kereta. Tertulis nama di bawah lukisan itu “Dr.Muadz phd syariah dan usuluddin di universiti Jorden”. Masa itu, entah tau entah tidak usuluddin tu apa, entah tau entah tidak tempat itu di mana. Lucu.

ber-bola depan kuliah.

Satu hari pada zaman anak-anak pernah bersoreh bersama emak.

“nanti kamu masuk ke sekolah asrama penuh ye, nanti boleh kenai ramai kawan-kawan negeri-negeri lain, kan seronok”
“lepah asrama, mak nak suruh belajo kat  mana pulak mak?”
“lepas tu belajo le ke luor negara pula. Boleh kenai orang luar negara pulak. nanti kamu belajar di….”

Makbul kata-kata ibu saya berada di sini. Doa sebuah lukisan juga boleh jadi saya ke sini. Doa rakan sahabat juga boleh jadi saya memijak bumi ini. Hanya Allah mengetahui rencananya yang tersembunyi.

Meminjak tanah syam  pernah dilalui nabi. Berjiran dengan Palestin, Syira, Haramain, bumi kinanah Mesir. Bahu saya di siku orang sebelah. 

“ustaz..oo ustaz.. tersenyum termenungkan siapa tu? haishh teringatkan siapa tu? Haaa”.
Saya membalas dengan senyuman.

Duktur masih berucap. Penting isinya.

Malizi: Bulan yang segan.

Duktur seolah memandang tepat beberapa kali ke wajah saya yang mengangguk-angguk.

“jadilah kalian yang menuntut ilmu ini seperti bulan. Menerangi kegelapan malam yang kelam. Bulan yang menyejukkan pandangan mata masyarakat. Bulan yang cantik dipandangan seperti  yang termaktub dalam syair-syair yang memuji keindahan bulan. Bukan jadi matahari yang menyilau dan menyakitkan mata memandang. Bukan jadi matahari yang meski cahaya namun bersama bahang panasnya kepada masyarakat. Kerana kamu akan menjadi penyampai ilmu ini apabila kamu tamat pengajian nanti. Jangan menyusah-nyusahkan, mudahkan. Berikan khabar gembira bukan khabar duka.”

Begitulah yang diharapkan. Bulan yang memberi kelembutan dalam menyampaikan dan mengislah. Bulan bukan sekadar menerangi, juga cantik di mata. Sudah tiba masanya pelajar pengajian islam kini perlu menjadi pandangan orang cantik dari segala segi. Bukan hanya bisa menyampaikan kuliah, boleh juga menganalisis ekonomi, bertutur dalam bahasa inggeris, cekap handle teknologi maklumat.

Ucapannya disambung dengan teguran,

“kebiasaan pelajar Malaysia, adalah pendengar yang sangat baik… Namun kebaikannya yang tiada respon. Kamu sangat pemalu. Sangat pemalu dalam bertanya sangat pemalu dalam memberi respon. Ini seperti mesin. Ini bukan yang kita mahukan. Saya berharap intake ini tidak begitu. Supaya lebih hidup suasana ilmu yang diidami”

Sesekali dalam menilai perilaku hodoh arab. Perlu juga menilai sisi bodoh sombong kita.


“sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa-apa yang ada pada jiwa mereka…” (arra’d :11)

Saya termakan dengan kata-katanya. Ucapannya ditutup dengan meyakinkan bahawa syurga menanti bagi penuntut ilmu. Istighfar dari segenap makhluk langit bumi juga buat penuntut ilmu ilahi.

Kembara ilmu di bumi syam

Tetamu di dataran syam, jalan cinta sang pejuang. Memahami wahyu, agar perjalanan hidup ini atas dasar cinta. Cinta bekalan untuk memenuhi tugas sebagai hamba Allah. Cinta untuk beribadah dan mengelolai karunianya yang maha banyak. Cinta untuk menyatukan, bukan menyempitkan. Cinta untuk memberi, bukan memaki. Cinta untuk ummah bukan centric.

Kata imam assayfie, 
tinggalkan negeri itu dan merantaulah ke negeri orang,
Merantaulah kau akan dapati pengganti kerabat dan kawan. Berlelahlah, kerana manisnya hidup terasa setelah lelah berjuang.

Tetamu di Dataran Syam ini,
Harus gagah seperti Abu Ubaidah,
Tanah yang gersang disuburkan
Dengan darah jihad dan jiwa pahlawan

Di celah pohon yang zaitun yang rendang,
Bersemadi syuhada’ pahlawan Islam,
Menanti dan terus menanti,
Hadirnya barisan waris perjuangan.

Lagu / Lirik / Nyanyian : Hasrizal Abdul Jamil


Saya tahu. Saya bukan sehebat generasi penuntut dahulu yang berada di sini. Izinkan saya menumpang teduh, mencari damai, dengan kesibukan ilmu.

Bismillah
Allahumma solli 'ala sayyidina muhammad.




21 september
albayt. Mafraq.

“wal fadang fasiru”

3 comments:

Ummu Syaheed said...

bittaufiq wannajah, ustaz .

gambatteh kudasai.

jia you.

May Allah bless and ease u in every single step u moving forward.

Anonymous said...

Jazakkllah khaira...

Annuar Ramli said...
This comment has been removed by the author.