Tuesday, August 6, 2013

"Eli, moga ketemu lagi."

Kesedihan meresap ke setiap nafas. terus mengalir dalam darah hingga rasa pedih sebak di dada. Saya tergamam menerima panggilan selepas sahur pagi jumaat, dari rakan menyatakan Eli Izran koma dan berada dalam keadaan kritikal. Saya yang kebetulan mahu ke Kuala Lumpur untuk majlis bersama rakan sesekolah, bersiap menyusun plan untuk menziarahinya di wad ICU Hospital Putrajaya. Sepanjang perjalanan ke Kuala Lumpur, terbayang gurauan dan karutan, usikkan, kesungguhan berceritanya dan bebelannya.


eli yang sedang berceloteh pada saya. Gambar diambil dari hp saya dalam biliknya.
(Ely Izran 1992-2013)

Kami tidak berkesempatan sekelas, dia dalam bidang Dakwah, dan saya bidang Syariah di Fakulti Pengajian Kontemporari Islam UniSZA. Namun pernah menetap searas di blok C kolej kediaman sewaktu tahun dua, memberikan keterikatan seperti keluarga. Berkongsi cerita suka dan duka. 


Demikianlah, bahawa setiap kehidupan ada pengakhiran. Setiap dari kita akan melalui babak yang sama. Kalau hari ini kita terkejut dengan kematian orang yang kita kasihi. Esok lusa orang lain pula akan terkejut dengan kematian kita. Setiap dari kita menunggu giliran, dan alam, waktu, masa terus berjalan bersama usia kita yang menjadi rahsia.


Ely Izran yang saya kenali


Saya mula mengenali Eli seroang yang peramah ketika mendaftar sebagai seorang pelajar baru di UniSZA, Terengganu. Sewaktu di tahun satu dan tahun dua, biliknya lah menjadi 'port' kegemaran saya bersama roomate nya Wafi. Rumah kami searas. Saya seronok untuk 'melepak' mendengar bebelan nya. Kadang-kadang menghiburkan. Makan tengahhari bersama projek masak banyak berlaku di biliknya.


Sahabat bekas pelajar maahad mahmud Alor Star ini, bercita-cita tinggi. Aktif dalam berpersatuan, berdebat. Mudah didekati dan segar buah fikirannya. Rakan baiknya selalu bersama, Wafi, Saiful, rakan 'se-suksis' dan rakan sekelasnya terhibur apabila bersamanya. Benarlah kehilangannya dirasai oleh sahabat-sahabat seperjuangan dalam menuntut ilmu.


Saya masih ingat sewaktu masak dengannya, meng'kerabat'kan kerepek-kerepek nya yang ada. Makan bersama masakkan bujang yang rasanya entah apa-apa. Lalu ketawa bersama merasa masakan yang rare rasanya. Terbayang ajakan makan darinya.


Dia suka mengusik saya dengan panggilan "ustaz-ustazah.."

"weii 'ustazah'... jom lah mai sini makan sekali.."


Buat kali terakhirnya

Saya tiba di Kuala Lumpur menerima sms bertalu talu dari sahabat rakan tentang perkembangan kesihatannya. Kritikal. Saya menghubungi sahabat-sahabat untauk menyusun aturan ke sana esok. Alhamdulillah saya dapat menziarahi Ely. Namun, dalam keadaan dia tidak sedarkan diri. Koma, menghidapi jangkitan kuman.



bilik Eli terakhir di dunia sebelum ke bilik 'sana'
Saya tiba di wad ICU, lalu saya mengusap dahinya beberapa kali, memegang bahunya,dan dadanya sambil membaca beberapa potongan ayat syifa' yang saya ingati. Memberi semangat agar dia kuat untuk menghadapi ujian ini. Wajahnya tetap tenang tanpa kerut kesah di dahi, menghadapi penyakit yang perit. Saya perhatikan dia bersama mesin-mesin perubatan yang galak berfungsi, sambil mendengar alunan ayat quran bacaan syekh mishary yang dimainkan. Lalu saya berpesan dengan suara yang jelas,

"Eli, abang suksis, ko kedet polis, mesti tough, bangun syekh, lawan... penyakit ni kau boleh lawan. InsyaAllah boleh baik, kita leh keluar mcm biasa"


"aku mintak maaf tak sempat roger kau bila turun KL, tak sempat kita nak ke Alamanda, masa call hari tu"



Pesanan akhir, beliau ingin
bertemu saya sebelum bertemu ilahi..

Saya berdoa dan bersedih atas kehilangan rakan, sahabat, teman antara manusia daripada sebilangan manusia yang pernah mewarnai kehidupan saya sewaktu zaman universiti. Mahu bersama seperti dahulu mungkin susah, Moga pertemuan abadi di syurga Allah.


Sebelum ini saya mendapat sms fwd menyatakan dia sempat berpesan, mohon maaf kepada sahabat, guru dan rakan yang dikenali, minta halal makan dan minum, dan minta jika dia ada hutang minta supaya tuntut pada bapanya. Dia berpesan sebelum koma dan pergi menghadap Ilahi.


Tiada apa yang Eli hutang pada saya, melainkan perasaan segan dan kagum saya pada almarhum. Beliau yang saya kenali diwafatkan Ilahi pada Isnin, 27 Ramadhan pada waktu dhuha (8.09 pagi) diwaktu cahaya cerah putih pagi di akhir bulan mulia. InsyaAllah pengakhirannya hidupnya baik. Dia yang bujang akan dikahwinkan Allah di sana dan mendapat syafaat baginda Rasulallah s.a.w.

Sepeninggalan rakan baik, sebaya, sekuliah fakulti, mengingatkan kepada saya tantang kematian yang menghampiri. Dunia ini hanya tempat teduhan musafir. Berteduh sebentar mencicip bekalan, lalu meneruskan perjalanan yang panjang, kehidupan selamanya di alam sana. Kita bersahabat, berkenalan di muka bumi ini, moga Allah perkenankan semangat berkawan itu di sana.

Kita berpisah, tapi tidak selamanya. Akan ada harinya kita kita akan berjumpa dengan izin Allah. Moga kita direzekikan untuk bertemu di tempat yang baik, dan yang terbaik di negeri sana.
 


-moga ketemu lagi eli. disana.-


-Alfatihah-
Allahumma 'ghfirlahu warhamhu wa'afihi wa'fu'anhu







 

Fajar 28 Ramadhan.
Lake View, Taiping

1 comment:

pendamba_cinta said...

http://youtu.be/NcEyGU8eB2M