Tuesday, August 21, 2012

Eid mubarak 1433h

Daripada Abi Hurairah r.a. berkata bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda; Berpuasalah kamu apabila melihat anak bulan (hilal) dan berbukalah kamu (berhari raya) kerana melihat hilal. Apabila hilal terlindung awan daripada pandangan kamu, maka sempurnakanlah bulan tersebut (tiga puluh hari)



DIA yang menciptakan kehidupan dan kematian untuk menguji
siapa yang terbaik amalannya.


3 Syawal 1433 hijri, saya mahu menulis sedikit penulisan hari raya khusus daripada blog ilham-ul-fitri.

Ramadhan telah berlalu, madrasahnya telah pun tamat. Graduannya keluar sebagai seorang yang ditarbiyyah. Sama ada terus kekal menjadi hamba yang baik, sama, mahupun sebaliknya.

Adakalanya manusia kurang baik menjadi baik pada bulan puasa, kira-kira dia jahat kerana syaitan, apabila syaitan 'cuti' jahatnya juga cuti.

Ada juga manusia yang sama. Tiada beza.

Apapun bulan itu telah tamat. Madrasahnya telah berakhir, sama ada piala takwa dapat dikapai, atau mungkin sedikit inzar dan perubahan walau kecil, Alhamdulillah.

Andai kita tidak mampu gapai pati takwa yang sebenar, perubahan yang baik, sedikit demi sedikit juga menandakan kita mampu sebenarnya untuk menjadi hamba yang taat.

Jangan pula menjadi manusia yang bertambah durjananya.

Jadilah hamba Tuhan. Bukan hamba Ramadhan.
Tuhan ada pada bila-bila masa, Ramadhan hanya 29 hari setahun.

Terlepas Lailatul Qadar?
Ada banyak peluang lain masih berbaki sepanjang hidup. Setiap hari.
Peluang bercinta bersama tuhan bukan sekali. Malah berkali-kali sepanjang hari.

Saya dengan rendah hati mengucapkan,

masih berseorangan raya tahun ini ^^,


Selamat Hari Raya Aidilfitri 1433 hijri

Kita Kembali kepada Fitrah sebenar seorang manusia, yang hanya menyukai perkara yang baik-baik sahaja. Mengakui Allah sebagai tuhan nya, menjadi hamba yang terbaik 'amalannya. Moga Allah menerima 'amalan kita di bulan Ramadhan yang lalu dan moga kita tergolong dalam kalangan orang yang bertaqwa. ya robb, Ameen.

Menyambut baik uruf dan adat terbaik masyarakat nusantara, tradisi bermaaf-maafan di hari raya, saya dengan rendah hati memohon maaf di sepanjang penulisan yang sedikit saya di blog ilham-ul-fitri sejak tahun 2008 hingga kini yang menyentuh rasa mengguris hati mana-mana pihak. Penulisan di sini berkaitan dengan ilham penulis sebagai manusia yang boleh diterima dan ditolak. 

Wallahu 'alam. Jazakumullah Khaira. 

Salam Ukhuwwah Persahabatan!

Daripada:
Penulis Tunggal Ilham-ul-Fitri

muadzibnuimam.blogspot.com

كل عام و انتم بخير 

 تقبل الله منا و طاعتنا و أعمالنا واجعلنا من المتقين
 


ameen...


august 2012, 21
salam lebaran
Ipoh, Perak.

No comments: