Wednesday, October 3, 2012

Bicara buku:“kucing ustaz pagi tadi masak nasi goreng”.

Rasulallah berkata, “kenikmatan pertama yang perlu dipertanggungjawabkan oleh hamba Allah pada hari kiamat adalah berupa pertanyaan, bukankah kami menyihatkan tubuh kamu dan kami hilangkan dahaga kamu dengan air yang dingin?”


Rasulallah menyambung,

“tidak ada seorangpun diizinkan bergerak daripada kedudukannya pada hari kiamat sehingga dia menjawab bagaimana dia menghabiskan hidupnya, bagaimana dia menggunakan pengetahuannya, dari mana dia memperoleh dan kemana dia membelanjakan hartanya dan bagaimana dia menggunakan kesihatannya”



Riwayat Imam Tarmizi.

Buku DR. Adi Hashman.


Pagi itu seperti biasa saya punyai masa senggang selepas kelas dibatalkan last minute. Seperti biasa saya selalu jadi lebai malang dalam informasi kelas saban semester. Dah masuk kali ke-8 sepanjang saya belajar. Sama ada salahnya saya tidak bertanya melalui sms seperti “hari ni kelas ada ke batal? ” atau saya ter-dianaktiri-kan lalu tidak dimaklumkan. Manakan tak terasa kecewanya, bangun dengan penuh semangat untuk hadir ke kelas, bersarapan telur separa masak bersama roti kosong dan secangkir kopi o pengecas tanaga, sambil mendengar kuliah subuh tafsir ustaz Zahazan di IKIM.FM. Kemudian siap-siap terus ke kelas. Sekongyong-konyong, kelas lengang. Bila ditanya, kelas batal. Terasa seperti diberi harapan palsu bersama janji yang tidak ditepati.


Seperti biasa saya akan menyerang bilik pensyarah untuk menyibukkan diri kala senggang.

Asalamualaikum ustaz,
“ye masuk,masuk.. oh enta.. mari cepat ana ade kelas kekgi ” sapaan sambil tersenyum Dr Wan Yusuf.

 “oo ok ustaz, Jap…ana saje je nok jumpe ustaz, nak tanye-tanye skek” saya terus bertanya beberapa perkara, membuat janji beberapa hal.


Lalu saya mencelah,
 “ustaz, ada buku baru lagi? Buku yang ustaz cadang ana baca? Ana nak cari.”

 “hemm enta cari buku Rasulallah tak pernah sakit, tulisan seorang doktor dari Indonesia. Enta cari buku tu hadam gaya bahasa nye, bagus. Sesuai untuk tulis tesis Bahasa Melayu kalau enta nak tulis Bahasa Melayu akan datang.”


Baru-baru ini, saya menjumpai buku yang diperkatakan, agak lewat dan terasa ketinggalan zaman. Saya memilikinya ketika ulang cetak ke lapan,sembilan dan sepuluh, tahun 2012. Namun perlu diingat kepada penagih penagi-penagih buku, penyakitnya mereka ada satu. Ghairah membeli buku, tidak sempat khatam, lalu terus nafsu mengajak untuk membeli buku baharu lain.

Buku ini berkenaan dengan kajian saintifik dan syariatik kesihatan Rasulallah s.a.w, dari perilaku ibadah khusus seperti solat, kesan membaca al Quran, Kesihatan dan kaitan tidur cara Rasulallah, pengaruh doa dalam kesihatan, kajian antara biologi dan psikologi.  Ada juga berkenaan dengan ‘you are what you eat’.  Paling menarik, kupasan ‘Jepun negara Islam yang tidak punyai orang Islam’.

Kupasannya khusus ala-ala kupasan Ustaz Hasrizal dalam tulisan di blognya syariatik saintifik mengenai pemakanan. 'Halalan toyyiba' bukan sahaja halal lagi baik secara tekstual, namun ia juga halal, berkhasiat dan bersesuaian. Adakala otak lembu, gulai kambing, Sup gearbox  itu halal tetapi tidak toyyibah kepada yang punyai penyakit darah tinggi.

 “alah tak apa lah aku makan sup otak lembu ni, walaupun pakcik darah tinggi 130/80 keatas kelmarin, tak de apalah. Sebab ini daging Hari Raya Aidil Adha, insyaAllah takkan kena lah. Tak kan ade effect sebab daging korban” kata Pak Abu.

Nah, esok harinya qaryah surau menempah bas untuk rombongan ziarah Pakcik Abu di ICU Hospital Negeri.


Buku cadangan Tuan Pensyarah
Karya Dr. Adi Hashman, Mengapa Rasulallah tidak pernah sakit, diizin cetak kepada PTS, ditulis semasa beliau bekerja sebagai doktor praktikum. Beliau pakar anestesiologi di fakulti perubatan UNHAS, Indonesia. Karya ini sangat menarik untuk dibaca. Lebih lebih lagi karya dari seberang, bahasanya puitis. Sebab itu kadangkala lagu dari Indonesia lebih sedap dedengari kerana bahasanya puitis. Saya antara yang meminatinya, seperti opick, waliband dan yang seangkatan. Saya cadang anda membelinya.

Ghairah. InsyaAllah Jakarta dan pesta bukunya menanti saya tahun hadapan. Allahumma Ameen.


Belum baca, jangan mudah buat kesimpulan.


Kadangkala penyakit ini biasa, seperti saya pernah bertanya kepada beberapa kenalan saya mengenai kerenah beli tak habis baca ;


“beli je dulu. nanti nta akan ade masa nak baca. First, kena beli dulu.” Kata Dr. Irsyad di kampus Kota.


Ada juga sambil tersenyum, “ko beli je dulu, waktu pre-graduate ni la nak beli buku, lepas tu kita akan guna buku tu untuk guna akan datang” sambil bersembang di surau Mid Velly Megamall bersama rakan lama.


Namun perlu diingat ia tetap satu penyakit lebih lagi penyakitnya kepada orang yang cari penyakit.


Penyakit yang seolah-olah tamak seperti watak Saddiq Sigaraga yang bingkas menanda tangani perjanjian ‘kalau marah nanti kena jual’ bersama Abdul Wahib dalam babak filem Tiga Abdul arahan P.Ramlee. Laju benar spekulasi nya. Cepat benar dia fikirkan Abdul Wahib serupa sahaja pertimbangan dengan abang-abangnya. Akhirnya dia pula yang di dijual kerana cepat menghukum dan menyamakan orang. Akibatkan tidak meneliti perjanjian, bodoh dalam penipuan.



Saddiq sigaraga bersama tuan husin pantalot, menganggap
Abdul Wahib sama sahaja. "25 persen.." 

Buku jua ditulis oleh penulis yang berbeda-beda, ada kalanya kulitnya tertera perkataan cinta. Namun isinya memberi amaran dan seolah-olah wake-up call bagi sesiapa yang mahu menambah tanggungjawab yang baru,bernikah. Cuba baca Murabbi cinta. Nikah itu bukan semudah yang disangka. 

Setiap penulis punyai cara penyampaian dan fikrah mereka tersendiri. Sikap tidak habis membaca, lalu kelam-kabut membuat kesimpulan, akan terjadilah gejala  melebel tulisan dan  penulis sesuka hati. Wujudlah manusia seperti di sebuah kampus, orang yang mengkufurkan penulis kitab ibnu taimiyyah, tafsir ibnu kasthir dan tulisan ulama’ muktabar yang lain.

“ana cari kitab kat pustaka ni semua tak boleh guna lah, wahabi belako! Kitab kitab tafsir-tafsir sep-sep wahabi belako nih. Wahabi kufur.” Bunyi yakin dengan kata-katanya.


Afifi geram. Saya mendengar, mengetap geraham, kalau diikutkan hati, mahu saja Nokia-X2 ini singgah ke  dahinya. Apa yang dia baca, dengan siapalah yang dia mengaji, inilah lebih tok guru dari tok guru. Dengan hanya mengeja kulit buku,boleh mengetahui mazhab fahaman pendirian penulis. Kasyaf baru kes kedua di Malaysia.


Belilah buku, andai mahu mengulasnya, perlukan penghadaman dari kulit ke kulit dengan baik. Andai mahu dijadikan koleksi, sekurang kurangnya koleksi itu dibuka acap-kali.
Dalam memahami isi buku, fahami bait dan seni penulisan dan setiap hirisan fakta penulis. Pasti kita akan dapat membaca apa yang ada pada setiap pemikiran penulis berbeda-beda. 


Dengan garapan pembacaan yang banyak, berat mahupun ringan, kita akan dapat mencantum padu idea-idea penulis hebat menjadi indentiti penulisan kita yang tersendiri. Maka akan lahirlah penulis yang terbaik. Bak kata Pak Samad pejuang rakyat, perlu baca, kemudian baca, dan kemudian baca, lalu baru menulis.

Sewaktu saya menjadi peserta Ijtimak tarbawi di Taman Melewar tahun lalu, saya sempat mendengar kuliah subuh Ustaz Tuan Ibrahim. Kala Subuh yang hening dan kuliah yang terasa ke‘izzahan, saya kaget mendengar,


“kajian dewan bahasa pustaka menunukkan orang melayu membaca 2 mukasurat setahun. Sebab itu sekarang ini kena buat filem berbentuk visual”

Dua muka surat setahun?Umat Islam, Bacalah.
Bangsaku, Bacalah.

“kucing ustaz pagi tadi masak nasi goreng”.


Hari itu, saya bersemangat untuk mengajar. Hanya 2 jam untuk mengajar subjek pendidikan islam kepada murid pendidikan khas. Kelas anak murid istimewa kesayangan saya. Sebelum masuk, saya bersarapan dulu di kantin.


“ustaz muadz, ustazzz, cepatla masuk kelas kami, dah tak sabar dah ni…!!” jerit aiman melompat-lompat sambil mensembamkan mukanya di cermin kantin guru.


Kesihatan mereka tak sempurna, namun semangat menuntut ilmu hebat. Menurut buku Dr Adi, konsep kesihatan ialah keseimbangan secara sihat. Tubuh kita sentiasa menjaga status keseimbangan dengan mekanisma canggih kurniaan tuhan. Hampir 99% tubuh manusia lahir dalam keadaan yang sihat. Kita hidup dalam suatu garis keseimbangan sempit yang sentiasa dipertahankan. Mekanisma Homeostasis ini lah diperlukan untuk menjalankan organ kita dengan baik. MasyaAllah.


Allah juga menerangkan keseimbangan ciptaannya dalam ayat al Quran mengajak manusia untuk melihat bagaimana keharmonian keseimbangan dalam ciptaan waima kesihatan.



Ayat mengenai keseimbangan ciptaannya "jika kamu ragu ragu ulangilah pandanganmu, masihkan terdapat sebarang cacat?"
  Meskipun keseimbangan dari sudut kesihatan fizikal mereka tidak stabil,mereka gemar bercerita. Ada murid yang pada mulanya bercerita prihal balik kampung, menaiki kereta atas jalan raya, kurang dua saat tiba tiba topiknya diubah 370 darjah kepada cerita rupa kucingnya di rumah yang sangat manja. 

Namun apa yang saya pasti, EQ dan IQ mereka ada yang lebih hebat dari manusia yang normal. Mereka kreatif dalam seni. Mereka bersemangat menulis walaupun mereka tahu huruf yang ditulis itu terbalik, mereka gagahkan juga menggenggam pensil.


atikah bersama bondanya
Jam melangkaui 8.10 pagi. Masa untuk beraksi di kelas pendidikan khas. Setelah salam diberi, saya mula dengan satu kisah.

“kamu nak tau tak, pagi tadi kucing ustaz bangun pagi kejut ustaz pastu kucing ustaz masak nasi goreng kat ustaz, pastu dia buat air milo untuk ustaz sedap….”


Semua ketawa terbahak-bahak,
“ustaz tipu, ustaz tipu…kucing mane boleh masak” Aina menjawab sambil tergagap gagap benar.


“ok, ok, ustaz saje je nak bagi kamu segar. Ok kelas, semua ambil iqra satu!!”


Mereka Istimewa, walau kesihatan mereka tidak stabil, mereka tidak boleh ditipu. Kita punyai kesihatan yang utuh, perlu membaca agar tidak mudah ditipu, menguruskan harta supaya tidak menipu dan ditipu, menjaga kesihatan agar tidak bisa tertipu dengan tubuh sendiri seperti sabdaan awal diatas.


 Supaya bisa tubuh ini menjawab di hari akhir nanti, Kesihatanku, masaku, hartaku, pengatahuanku, digunakan untuk mengabdikan diri kepadamu, memberi yang makruf buat makhlukmu, mengasah pemikiran untuk berjihad di jalanmu.
  


Fatrah imtihan.
Bacalah dengan nama tuhanmu.
Gong Badak, K.Terengganu
2012-10-03


والله المستعان 

1 comment:

~NuR IsLaM~ said...

good...perkongsian yg menarik, bacalah...